Skocz do zawartości

Rozwój postaci, immersja.


Rekomendowane odpowiedzi

Wprowadzenie.

 

Roleplaying, gra fabularna. Rozgrywka opiera się na stworzeniu unikalnej, fikcyjnej postaci, która żyje w określonym przez nas uniwersum oraz na prowadzeniu jej życia, realizacji celów oraz rozwijania w oparciu o wydarzenia, które ją spotkały. Dążenie do spełnienia naszych założeń i planów nadaje grze kierunek i niweluje szansę na pewną stagnację, przedwczesne znudzenie. Tworzone przez społeczność postacie są różne, mogą je łączyć wspólne cele, poglądy, organizacje lub mogą być całkowicie odmienne (ale zgodne z uniwersum). Zasadą nadrzędną w trakcie gry na serwerze jest pozostanie w postaci. Przez ten termin, znany również jako gra In Character, określa się ogół czynności, które podejmuje postać żyjąca w świecie przedstawionym. Pod wyrażeniem IC nie kryje się nic innego, jak wcielenie się niczym aktor w kreowany charakter i odtwarzanie zachowań dla niego realistycznych, dążenie do założonych przez niego celów, interakcja z innymi graczami, w skrócie - granie swojej roli. W rozgrywce musimy starać się przepuścić wszystko przez oczy i charakter naszej postaci by możliwie najlepiej, podjąć zgodne z nią decyzje.

 

I etap tworzenia postaci.

 

Pierwszym i dość oczywistym krokiem jest pomysł na postać. Na tym etapie w zasadzie jedynym o czym musimy pamiętać to zgodność naszego pomysłu z lore, ogólnym światem serwera oraz światem rzeczywistym. Często wraz z pomysłem idzie pierwsza wizja celu - "chciałbym zagrać czarnucha, który ...". No właśnie, który co? To jest nasz pierwszy cel rozgrywki, który musimy mieć w głowie. Warto zaznaczyć, że nie zaczynamy rozgrywki już od zrealizowania celu tylko prowadzimy naszą postać przez drogę do osiągnięcia czegoś. Należy też mieć na uwadze, że celem niekoniecznie musi być "chcę grać czarnucha, który wyrwie się z dzielnicy i będzie obrzydliwie bogaty". Cel to niekoniecznie konkretna suma, przedmiot czy pojazd, ale też np. wydarzenie czy działania. Może to być również coś bardziej ogólnego i bardziej kreatywnego - Twoja postać uciekać się może do różnych działań IC, gdyż ma schorowaną matkę, której chce zapewnić dobrobyt oraz np. lepszy ośrodek spokojnej starość, czy warunki życia. Takie coś już wygląda lepiej, nawet jeśli to dość sztampowy przykład. Tego typu background ma  też zawsze możliwość rozwoju - np. ewentualną śmierć takiej bliskiej osoby lub happy end, który pchnie naszą postać do innych zachowań. Celem wcale też nie musi być progres, bogacenie się, zwiększanie statusu naszej postaci - może po prostu chcemy przeżyć zwykłe życie dzieciaka z nieciekawej okolicy i wczuć się w jego codzienne rozterki etc. Jeżeli ktoś chciałby spróbować grać ostrego/rasistowskiego policjanta, który widział niewinne, umierające dzieciaki - celem jest po prostu nawet mocna walka z przestępczością bez zważania na swoje życie, poczucie misji.

 

Prowadzenie życia prawie /idealnej/ postaci nie jest zbyt kreatywną drogą i nie pozwoli nam skorzystać w pełni z możliwości gry. Ludzie IRL popełniają błędy, nie radzą sobie zawsze sami z emocjami oraz posiadają czasem ciągnące się nawet latami problemy. Próba odwzorowania tego np. przy grze codziennego życia chłopaka z Apple Street i realnych dla niego rozterek będzie zdecydowanie ciekawsza niż odgrywanie płytkich i jednowymiarowych postaci co doprowadzi prędzej czy później do monotoniczności i nudy. Odgrywanie jednak codziennego życia wymaga robienia researchu i jest to nieuniknione. Jedna postać nie musi być też zamknięta w obrębie jednego celu jednakże robienie wielu rzeczy na jednym charze może zostać podciągnięte pod tzw. "nijaczenie postaci". W zasadzie ogranicza nas tylko wyobraźnia, ale nadrzędną zasadą jest odgrywanie realnych, zgodnych z lore, prawdopodobnych scenariuszy.

 

II etap tworzenia postaci.

 

Jeżeli już wiemy kim ogólnie jest nasza postać i co chciałaby osiągnąć, musimy pomyśleć w jaki sposób chce ona działać oraz nadać jej konkrety. Imię i nazwisko to kwestia, z którą pomóc może nam np. ta strona, która jest generatorem. Oczywiście warto przemyśleć wybór takich rzeczy jak płeć, obywatelstwo, pochodzenie, kolor skóry, wiara, wygląd -  każda z tych wiadomości już wpływa na odbiór naszej postaci w grze i większości tych cech nie można zmieniać. Kolejną kwestią jest zarys charakteru oraz tła. Nasza postać nie pojawia się znikąd, ma swoje zdanie oraz zapewne jakiś bagaż doświadczeń. Zachowanie można tworzyć poprzez stawianie jej w różnych sytuacjach i myślenie nad tym jak miałaby się w nich odnaleźć - jak mogłaby się zachować w sytuacjach stresowych, przy utracie pracy, kontroli policji, kontakcie z przestępczością, jakie ma nastawienie do obcych itd. Pamiętajmy, że w puli tych cech powinny się także znaleźć jej wady, nawyki, przyzwyczajenia - jaka jest jej dzienna rutyna, czy postać jest zmotywowana, czy ma depresję, coś charakterystycznego, czy jest uzależniona, czy jest chora na coś etc. Musimy pamiętać, że z naszymi założeniami powinniśmy być spójni przez całą naszą grę, a ewentualne zmiany powinny być wynikiem nowych doświadczeń IC. Dobrym pomysłem jest np. zapisanie sobie gdzieś podstawowych jej cech. Nadanie naszej postaci tła i historii sprawia, że nasza postać już nabiera wymiaru w grze. Powinniśmy się zastanowić co ukształtowało i doprowadziło naszą postać do stanu, w którym obecnie się znajduje i tego jaka jest. Uważam, że na grę powinniśmy patrzeć w pewnym sensie jak na przedstawianie swojej historii, ożywianie swojego scenariusza czy wręcz pisanie książki. Im bardziej przyłożymy się do charakteru, jego cech, tła, zadbamy o spójność - tym więcej wyciągniemy z rozgrywki i będzie ona ciekawsza. Nie jest wymagane pisanie opowiadań i szkiców na kilka stron A4, sztuczne wpompowywanie w naszą postać miliona różnych cech i wydarzeń, które będą problematyczne do przedstawienia. Prostota również niekoniecznie idzie w parze z nudą. Dobrze jest posiadać spójny i możliwy do zapamiętania dla nas trzon, wokół którego będziemy operować.

 

III etap tworzenia postaci.

 

Nasza postać już istnieje na papierze i posiadamy przemyślany jej rdzeń. Teraz pora na stawienie nią czoła wszystkim wydarzeniom jakie czekają ją na naszym serwerze. Trzeba stworzyć postać w panelu i można się logować. Przechodząc do tematu gry - Wasze założenia z okresu tworzenia postaci powinny być widoczne w jej zachowaniu i słowach. Niech to co zapisaliśmy i obmyśliliśmy wyląduje w tej grze, a nie zostanie tylko ładnym zapisem. Jednym z potwierdzeń udanej kreacji jest to jak odbiera nas otoczenie i czy to co chcemy przekazać idzie wywnioskować z naszej gry. Na przestrzeni godzin czy niespodziewanych wydarzeń IC czasem może zacierać się granica, która oddziela Ciebie od Twojej postaci, a tego powinieneś się wystrzegać. Musimy mieć też na uwadze, że nie wszystko co spotka naszą postać może się nam podobać czy być dla niej dobre. Naturalne jest występowanie różnych przeciwności losu i bynajmniej nie możemy ich ignorować, bo nie pasują do naszych założeń czy przeszkadzają nam w ich realizacji. Nasza postać powinna czerpać doświadczenie z porażek i powinniśmy umieć zorganizować grę wokół nich, a wręcz mogą być one nawet motywem przewodnim jej życia. Każde przeżycie powinniśmy "filtrować" przez oczy naszej postaci, jak żyjąca istota mogłaby odebrać takie bodźcie oraz zastanowić się nad ich wpływem np. jak mocny powinien być oraz ile trwać. Przykładem może być pobyt w zakładzie karnym, śmierć przyjaciela, wypadek samochodowy, spalenie biznesu, który był dorobkiem życia, kłótnia z bliskim, trudności w osiągnięciu postawionego celu np. nasza postać nie ma pomysłu jak przebić się jako gwiazda, czuje na sobie presję środowiska jeśli już nią jest, zatraca się w narkotykach i alkoholu etc etc. Warto zaznaczyć, że grę IC powinniście również znajdywać w najmniejszych i najprostszych czynnościach, i się jej nie wystrzegać, a wręcz wplatać w dialogi czy życie chara np. dużą ilość interwencji policji w danym rejonie, natrętne kampanie reklamowe gwiazd IC, beznadziejnego szefa etc.

 

Research. [!!!] 

 

Niektóre postacie mogą wymagać od nas posiadania przynajmniej podstawowej wiedzy z obszaru, w którym zamierzamy się nią poruszać. Przykład - jeżeli chcemy prowadzić postać psychiatry to powinniśmy się minimalnie chociaż zagłębić w temat chorób, prowadzenia gabinetu, jak wygląda wizyta, jak w ogóle wygląda droga do zostania psychiatrą by włożyć ją w historię naszej postaci, jakie są stosowane leki i w jakich dawkach etc. Oczywiście wszystko powinniście także uzależniać od norm Stanów Zjednoczonych. Poruszając się wokół np. broni, narkotyków, chirurgii nikt nie oczekuje od Was bycia ekspertem z dyplomami, wykształceniem etc. jednakże powinniście znać podstawy danych działań - skąd co się bierze, jak mniej więcej co się przeprowadza. Pomóc może Wam robienie notatek czy drukowanie/opracowanie kilku materiałów na start.  Należy się wręcz wystrzegać sytuacji gdzie podejmujemy decyzję o prowadzeniu postaci ze specjalistyczną wiedzą, nie mając tak naprawdę szczątkowych informacji o danej dziedzinie.

 

To samo tyczy się także prowadzenia projektów, organizacji przestępczych czy biznesów - chcąc stworzyć gang, mafię, projekt włoskiej dzielnicy czy chinatown - musimy wiedzieć jak to wygląda w prawdziwym życiu, zagłębić się w temat - czytać dokumenty, artykuły, analizować amatorskie nagrania etc. Już pomijając fakt, że oczywiście wymaga to sporo czasu na samo zapoznanie się z wiedzą to jeszcze często źródła tej najważniejszej wiedzy nie są tak proste do odnalezienia - nie wiszą w pierwszym wyniku google. Źródłem wiedzy może być nawet AMA z reddita (pzdr. dirty) i będzie to lepsze niż wiele innych rzeczy. Trzeba sobie wyrobić zdolność wyszukiwania materiałów - często pomaga w tym poznawanie charakterystycznego słownictwa, slangu i wyszukiwanie po konkretnych słowach kluczowych. Musimy wiedzieć jak sprawa wygląda w rzeczywistych odpowiednikach Los Santos, jak w tamtym rejonie się postrzega daną sprawę/grupę, jak wygląda rynek narkotykowy itd. Jakieś typowe fabularyzowane filmy nie są dobrym źródłem wiedzy. Nasze dane powinny być aktualne i oczywiście prawdziwe. Nawet jak grasz trenera personalnego, prowadzisz siłownię, sklep z odżywkami - powinieneś mieć wiedzę w tym temacie.

 

Immersja, otaczający nas świat.

 

Jedną z podstawowych rzeczy w kontekście życia w uniwersum jest zdanie sobie sprawy co my właściwie gramy - na czym się wzorujemy. To rozjaśni Ci LORE - Fabuła serwera. Logując się na swoją postać musisz w zasadzie całkowicie odciąć się od typowo polskiego stylu życia. Naszym tłem i wzorem fabularnym są Stany Zjednoczone, więc typowo polskie-osiedlowe zachowanie i głupawy/hehe styl gry nie jest akceptowalny. Oczekujemy także trochę bardziej poważnego sposobu wypowiadania się niż typowo discordowo/youtubowych odzywek. Komunikujemy się czatem, więc to głównie on wciąga nas w klimat sytuacji - w żadnym wypadku nie powinien wyglądać infantylnie czy jakby został wyjęty z filmów Patryka Vegi, czy pierwszego lepszego discorda. Przechodząc dalej i nawiązując do rzeczy z III etapu - wszystko co spotyka naszą postać, czy to dla nas spodziewane czy nie, czy to przyjemne czy nie - powinniśmy filtrować przez oczy i zmysły naszej postaci. Zwróćmy uwagę na to co nas otacza, na inne postacie, na elementy świata, które dla nas w realnym życiu mogą być oczywiste, ale w grze niekoniecznie. Twoja postać nie żyje w świecie tylko wtedy kiedy jesteś zalogowany - staraj się patrzeć i wyciągać na wierzch proste elementy życia. Na bieżąco opiekunowie stref i gracze dbają o to by miasto miało swoje życie - mamy własne sławy, one kampanie reklamowe, mamy własnych polityków, radia etc. Bardzo punktuje nie pozostawanie biernym na tego typu akcje tylko dopuszczanie ich do swojej postaci i wplatanie nawet w jakimś small-talku. Ludzie rozmawiają po prostu o życiu, otaczającym świecie - to samo można wplatać do gierki. Pierwszy lepszy przykład z brzegu - postać ze statusem np. (znana piosenkarka). Sam możesz jej nie znać, możesz nie wiedzieć kto nią gra, mogłeś nie czytać forum jednakże status znany mówi o poziomie rozpoznawalności już raczej nie wiem.. Rihanny dajmy na to. Mnie np. nigdy nie interesowało jej życie, a jakieś piosenki bym pewnie zanucił etc. Podobnie ze statusem (koszykarz). Chcąc nie chcąc zapewne kojarzysz jakiś grajków ze swojego miasta czy chociaż nazwę klubu sportowego. W skrócie - Twoja postać, która mogła widzieć tych ludzi w jakiś kampaniach, słyszeć podczas treningu na siłowni, widzieć na puszcze napoju, przeczytać w gazecie do kawy, zobaczyć na reklamie na FB - cokolwiek. Nie zamykajmy się na innych graczy i na kreowane przez społeczność życie miasta, i nie zapominajmy, że nasze postacie w teorii żyją tak jak my i tak samo w ich życiu są też najmniejsze i najprostsze czynności.

 

Dodatkowe wskazówki.

 

  • Jeżeli masz jakieś hobby w prawdziwym życiu bądź coś nad czym się znasz - nic nie stoi na przeszkodzie być przelał to na swoją postać. Nie chodzi tu do końca o to by odgrywać również to hobby, ale możesz próbować wplatać różne informacje w dialogi np. zamiłowanie do golfa, pokera, dużą wiedzę o broni, samochodach etc. Oczywiście powinniśmy sprawdzić czy jakoś się to łączy i klei z naszym zamysłem na postać.
  • Nic na siłę. Tworzenie i prowadzenie postaci to nie wyścig kto wrzuci więcej /smaczków/ (od których może mdlić w pewnym momencie). Lepiej mieć kilka silnie rozbudowanych cech tudzież ogólnie lepiej przygotowaną mniejszą ilość informacji i konsekwentnie się ich trzymać niż mieć ich 40, prezentowanych na słabym poziomie.
  • Staraj się zrozumieć sytuację, gdy Twoja postać jest zagrożona. Naturalne jest, że jeżeli na Twojej drodze pojawi się konflikt z postacią np. powiązaną z półświatkiem to unikasz jego niepotrzebnej eskalacji. Nie każdy charakter to chojrak, który nie boi się śmierci czy wejść z kimś w zatarg.
  • Umiej zagrać na swoją niekorzyść. Nie mówiąc już o sytuacji, która z góry jest przegrana, a ktoś szuka pokręconego sposobu i wydziwia by wyprowadzić z niej postać bez szwanku. Nie wszczynaj awantury OOC, gdy coś idzie nie po Twojej myśli i nie tak jak zaplanowałeś. Zagranie czegoś co nie jest nam na rękę to żadna ujma czy przegrana, pomyśl jak można to przekuć na rozwój charakteru, wyciągnij wnioski jako postać.
  • Życie na serwerze potrafi być nieprzewidywalne. Nie sprzeciwiaj się sztucznie akcjom i nie stawiaj oporu tylko płyń z ich nurtem. Staraj się by wszystko wynikało z działań IC i postępowało - co nie zawsze pokrywa się z naszymi zamysłami.
  • Posiadanie jest przyjemne i może dawać uczucie /spełnienia/ na postaci, ale pamiętaj, że pieniądze i przedmioty to tylko środek, a nie cel. Gra wyścigu po różne dobra i luksus też nie powinna ograniczać się do grindu. Podobnie jak w realnym życiu - często wystarczy pomysł na biznes czy akcję by w bardzo szybkim czasie pomnożyć swój majątek. Ludzie nie zostają milionerami przez pracę na 5 etatów.
  • [!!!] Rozpoczynanie gry od solowej kreacji postaci czy stworzenia organizacji, ogólnie bycia samemu ze sobą to rzucanie się na głęboką wodę i może tylko prowadzić do utrwalania błędów, i złych nawyków. Dobrym wyjściem by poznać świat, realia, styl jest zakręcenie się przy porządnej organizacji. Nawet jeśli nie masz w danym momencie wiedzy to jeżeli skontaktujesz się normalnie z liderem czy bardziej doświadczonym graczem - na pewno otrzymasz pomoc czy wprowadzenie i ciągłą gierkę z kimś.

 

Karta postaci.

 

Jeżeli nie masz wprawy czy grasz weekendowo i nie masz do końca czasu na systematyczną rozgrywkę to przy budowaniu postaci może pomóc Ci stworzenie karty postaci. Taka karta to nic innego jak zapisanie najważniejszych, stałych cech swojej postaci, ale nie tylko - na pewno pomoże nam przy rozwoju charakteru, gdyż możemy również tworzyć coś na wzór pamiętnika i spisywać najważniejsze wydarzenia z życia, które mogły mieć wpływ na podejście naszej postaci do pewnych spraw. Poniżej dam kilka przykładów pól na które można się zdecydować przy tworzeniu karty.
 

Podstawowe informacje: data urodzenia, płeć, pochodzenie, obywatelstwo, religia, języki.

Pomysł: kim jest postać, cel.

Wygląd fizyczny: kolor skóry, wzrost, waga, budowa ciała, włosy, cechy charakterystyczne. - zdjęcie skina, whatever.

Charakter: nawyki, rutynowy dzień, przyzwyczajenia, zalety, wady, zainteresowania, umiejętności.

Tło postaci: historia, wydarzenia z rozgrywki.

Czym jest Role Play?*

Czym jest Role Play?v2*

Rozwój postaci, immersja.*

Propozycje, sugestie, uwagi - PW.

Prośby dot. gry etc. - discord.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Ememens zamknął i podpiął ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...